На недавно одржаном информатичком такмичењу RAF Challenge прво и треће место освојили су Матеја Миливојев и Стефан Јовишић, новосадски средњошколци који већ дуже време нижу успех за успехом када је у питању ИТ област. Шта их мотивише да учествују у такмичењима, како се припремају, али и колико је тешко истрајавати и одржавати епитет најбољих, разговарамо са њима и њиховим посвећеним ментором, професором Филипом Ђорђевићем.

Матеја Миливојев је ученик 3. разреда Гимназије Тврђава, смер за ученике са посебним способностима за рачунарство и информатику. У одељењу се издваја као ученик са најбољим успехом, а то потврђују и његова искуства са различитих хакатона, где је неретко, екипно или индивидуално, освајао запажене резултате. Као најбољи резултат досад издваја управо освајање првог места на информатичком такмичењу RAF Challenge, које организују Друштво математичара Србије и Рачунарски факултет у Београду.
– Током самог презентовања у финалу било ми је јасно да ћу вероватно освојити једно од прва три места, али нисам заиста унапред био уверен да ће то бити баш прво место. Моје изненађење било је велико и заиста сам био пресрећан; иако сам очекивао пласман, кад сам чуо да сам први, то је био заиста невероватан осећај – прича овај талентовани средњошколац.
С обзиром на своја претходна искуства и раније стечена знања, што у школи, што кроз самосталан рад, Матеја истиче да ово такмичење за њега није представљало ни издалека недостижан циљ.
– Пошто већ имам искуства у веб-програмирању, конкретно за ово такмичење нисмо имали одређене припреме, већ сам, чим сам добио теме и критеријуме, почео да радим на изради свог пројекта. Моје решење је било веб-програм, а пошто већ поседујем одређена знања, није ми било потребно много времена. У изради сам користио технологије које су једноставне за имплементацију, тако да не могу рећи ни да је било компликовано – каже Матеја.
У будућности овај свој веб-програм види повезан са андроид апликацијама, које ће касније корисницима омогућити лакше интеракције са самим програмом.
– Делује ми да бих могао самостално то да креирам, тако да верујем да ћу успети, посебно што сам жељан да учим и радује ме свако усавршавање – објашњава Матеја и додаје да својим вршњацима поручује да, уколико имају идеју или жељу да се такмиче, да обавезно пробају, јер се никад не зна – увек се може десити да победе, а ако и не освоје медаљу, свакако ће стећи вредно искуство.
Стефан Јовишић је матурант исте школе, такође на смеру за ученике са посебним способностима за рачунарство и информатику. На овом такмичењу освојио је треће место, а иза себе има већ доста изузетних резултата које је постизавао у различитим информатичким такмичењима током последње три године.
– Иако је задатак био прилично изазован, због чега сам се и доста дуго припремао, и истраживао, овакав пласман јесам очекивао – ко год се такмичи, наравно, нада се најбољем, а овај успех сада ми је само ветар у леђа за нове победе. Радостан сам због сваког освојеног места, али досад ми је најзначајнији успех освојено прво место на Serbian Cybersecurity Challenge 2024 такмичењу и улазак у национални тим – прича Стефан присећајући се труда који је прошле школске године уложио да би, у конкуренцији са другим средњошколцима, али и студентима, био одабран међу 10 најбољих који ће представљати Србију на такмичењима ван граница наше земље.
Стефан каже да га у наредном периоду чека упис на факултет, за који се вредно спрема, али и даље усавршавање из области сајбер безбедност. Овај матурант, који својим залагањем и резултатима обезбеђује себи и стипендију за похађање приватне гимназије, каже да је трема на такмичењима присутна, али најчешће онда када ишчекује резултате и проглашење финалиста или победника. И његов пројекат на RAF Challenge такмичењу односио се на идеје за имплементацију иновативног софтвера који унапређује физичко и/или ментално здравље.
– Припреме у оквиру овог такмичења трајале су дуго јер сам желео да истражим шта је то што би било најзанимљивије, а да је уједно и иновативно. Као резултат тог рада изродиле су се идеје, потом и решење, који је стручна комисија оценила квалитетним и доделила треће место. У будућности свакако имам план да га надоградим, али о том-потом – објашњава Стефан.
Приликом оцењивања пројеката комисија, састављена од асистената Рачунарског факултета и представника редакције часописа Свет компјутера, вредновала је иновативност решења, техничку сложеност и лакоћу коришћења. Као најбоља решења оцењена су она која су била најкомплетнија по питању имплементираних функционалности и опција за могуће кориснике. На такмичење је пристигло више од 120 радова, од којих је у финале прошло свега 30, по десет у свакој категорији. У другој категорији у којој су се такмичили и Матеја и Стефан, задатак је био да се направи апликативни програм који на иновативан начин унапређује физичко и/или ментално здравље.
Успех на овом такмичењу не би био потпун да у екипи није и наставник-ментор, односно Стефанов и Матејин професор програмерске групе предмета, Филип Ђорђевић. Професор Ђорђевић истиче да се надао пласману јер су обојица ученика уложила велики труд у израду својих апликација и урадили су одличан посао, што је комисија и адекватно наградила.
– За мене овај успех представља потврду да је ниво приступа настави у Гимназији Тврђава, када су у питању стручни предмети, онај који смо замислили и задали себи на самом почетку рада школе. Такође, драго ми је да су Стефан и Матеја, након неколико претходних такмичења, где нису постизали резултате које су они сами очекивали, успели да ,,наплате” свој труд, рад и посвећеност у свему чиме се баве – каже проф. Ђорђевић и додаје да је ово и свако слично такмичење изванредна прилика за ученике да унапређују своје вештине и знања.
– Свака могућност практичног рада, развијања неког софтверског решења, поготово током процеса едукације помаже у додатном напретку по питању функционалног знања, јер ученици у таквом процесу излазе ван оквира онога што је предвиђено планом и програмом. Тиме се на најбољи начин припремају за даљу едукацију и практичну примену својих знања, поготово у случају употребе савремених технологија, које су данас избор многих ИТ фирми у процесу развоја софтвера. Поред тога, јавна презентација свог рада пред стручном комисијом каква је ова на такмичењу RAF Challenge, исто пуно значи, јер је знати стручно објаснити своје решење, уз уживо коментарисање програмског кода, значајна вештина на путу професионалног развоја сваког програмера – објашњава нам Филип из угла професора програмерске групе предмета.
Професор Филип Ђорђевић, осим у Гимназији Тврђава, предаје и на Факултету техничких наука, где је ангажован као асистент. Још од средњошколских дана и сам је учествовао на такмичењима, између осталог баш на RAF Challenge такмичењу, што му додатно помаже да што боље припреми своје ученике.
– Као неко ко се раније успешно такмичио на RAF Challenge такмичењу као средњошколац, знам шта је потребно за успешну одбрану рада пред комисијом и какав приступ ученици требају да имају у развоју свог решења, али и приликом презентације. Поред већ поменутог значаја као потврда квалитетног рада у настави, награда је и дружење у креативном процесу са младим људима, пуним идеја, од којих и сам могу нешто да научим на професионалном плану, разумевањем нових технологија које су данашњим генерацијама познатије и разумљивије. Поред тога, рекао бих да смо сви заједно напредовали у праћењу пропозиција, као и како да се на најатрактивнији начин испуне сви захтеви такмичења, редовним консултацијама и истраживањем – закључује овај поносни професор и најављује да ће се дефинитивно поново окушати на овом такмичењу и следеће године, као и да наставља да прати и остала такмичења на којима заједно са ученицима може да покаже функционално знање и квалитетна решења.
Текст: Сања Ђукић Радишић
Фотографије: Данијел Раушки