Друштвене мреже су постале неизбежна свакодневница  како млађих, тако и старијих генерација. Поставља се битно питање мере коришћења друштвених мрежа као и границе објављивања приватног садржаја. Ова навика постаје веома заразна тако да и они који су били противници тога имају свој профил на друштвеним мрежама попуштају и мало по мало ето и њих у виртуелном свету. Које су добре а које лоше стране, када је у питању учествовање на друштвеним мрежама и како наћи праву меру? Да ли ви имате профил на Фејсбуку, Инстаграму или неким другим новим мрежама?

Друштвене мреже зашто да и зашто не
  • Колико времена проводимо дневно на друштвеним мрежама?

Многи  људи отворе профил на једној мрежи да би повремено могли да испрате одређена збивања. Међутим, како се интересовања повећавају, тако и број сати проведених на мрежи се сразмерно повећава. После једног профила на једној мрежи, повезујемо се и са другим мрежама, по предлогу пријатеља са прве мреже.  Како интернет записује наша интересовања, он нам увек сервива понуде које нас занимају и ми  све више и више остајемо онлајн присутни. Када уђемо да прегледамо  дневно сатницу, зачудимо се када видимо да је то 5 часова дневно, што је превише. Мало по мало, вуче нас да пратимо садржаје који нам се припремљено нуде и тако време које треба да повремено проведемо на интернет разоноди нас зароби у виртуелном кругу. Немојте бити роб виртуелних мрежа! Дозирајте учествовање на дневном нивоу.

  • Да ли je садржај који конзумирамо на мрежама одабран или наметнут?

Веома тактично нам интернет нуди садржај који ми гугламо, о ком разговарамо, који претражујемо,  стога веровали или не, стижу нам баш такве и сличне понуде у што већем броју. Самим тим када смо одабрани као  циљна група одређеног производа, ми се интересујемо за њега, претражујемо сличне понуде и  проводимо време на  интернет страницама које нас занимају. Тако да нам се увек намеће садржај који негде нас и занима, плус спонзoрисане промоције од којих не можемо побећи. Бирајте да пратите садржај који ви циљано одаберете у датом тренутку!  Заобиђите садржај који вам се сервира на основу претходних претрага, да не бисте потрошили силно време вртећи се у круг. Када одете на одмор, замените интернет књигом, искључите интернет и одаберите неку другу врсту штива за промену.

  • Колико приватности излажемо мрежама?

Мало по мало, слика по слика – нисмо ни свесни колико приватности излажемо јавности. Понекад желимо да својим објавама поделимо са пријатељима одређене лепе вести, тренутке, успомене а некада одемо и корак даље. Треба имати у виду да су то Фејсбук “пријатељи”, а сем њих ту су и други непознати људи који прате наш садржај јер једном објављена фотографија на интернету остаје неповратно чак и ако обришемо профил. Увек објављујте пристојне и одабране фотографије. Такође, када објављујете  фотографије, коментаре, водите рачуна да не угрозите не само своју већ и туђу приватност!

  • Колика је свест о утицају друштвених мрежа?

Свест о утицају друштвених мрежа није велика, штавише, људи нису свесни ни опасности и ризика које оне потенцијално могу носити. Превише дељења информација о себи, свом животу, кретању, имовини и слично није препоручљиво јер можете бити мета разних злоупотреба, праћења, таргетирања или сплеткарења. Стога треба водити рачуна шта објављујемо и шта се све може видети  на фотографији и какве поруке она може носити. На тај начин изложени сте тумачењу и процењивању од потпуно различитих људи у огромном броју, стога будите опрезни. Најбоље је прихватити на друштвеним мрежама само ближе и даље пријатеље, свакако људе које познајете. Бирајте ви пријатеље и на мрежама више него они што бирају вас!

Сузана Марјановић

Leave a comment