Удружење Женска иницијатива и бренд Либрес у првој великом националној кампањи

и  борби против менструалног сиромаштва!

Менструално сиромаштво не само да представља материјалну немогућност куповине менструалних производа већ представља и нетачно и недовољно информисање о овом термину, менструалном здрављу, репродуктивном здрављу али и  упознавање ове теме са економског, друштвеног и здравственог аспекта. У једном од претходних текстова говорило се о овом термину као и о свим другим терминима који га обликују и свакодневно утичу не његово стварање.

Ова занемарена криза јавног здравља престаје бити занемарена новом кампањом против менструалног сиромаштва. Женска иницијатива у сарадњи са брендом Либрес компаније Есити покреће Националну кампању под називом Све за једну, једна за све.

www.libresse.rs
www.libresse.rs

Национална кампања Све за једну, једна за све подстиче бригу о менструалном сиромаштву из економског, друштвеног и здравственог апсекта. Она у свом циљу садржи обезбеђивање бесплатних хигијенских уложака на факултетима у Републици Србији али и утиче на смањење менструалне стигматизације и подстиче смањење пореза на веома важне и свакодневно потребне менструалне производе!

Друштвени, економски и здравствени аспекти менструалног сиромаштва утичу на његово разумевање и решење. Оваква кампања даје могућност разрешења свих аспеката с циљем стварања сигурног академског простора који ће као такав у потпуности бити место за унапређење жена.

Конференција поводом представљања кампање

О идеји, циљевима и жељеним резултатима кампање у Простору за креативно деловање Дели у Нишу 28. марта, говориле су Милица Секулић испред Женске иницијативе, Анђела Дурмишевић, представница студената Економског факултета Универзитета у Нишу и Маша Башић, представница компаније Есити.

Када смо покренуле ову иницијативу, у нашим мислима биле су студенткиње које долазе из различитих делова наше земље али и региона, јер смо могле да претпоставимо да можда нису биле у могућности да увек имају приступ хигијенским менструалним производима. Пројектом Све за једну, једна за све желимо директно да помогнемо студенткињама да неометано похађају предавања као и да им потешкоће у набавци хигијенских производа не утичу на образовање.– рекла је Милица Секулић.

Фото: Бобан Рајковић
Фото: Бобан Рајковић

Менструација је и даље део стигме. Истина је да се сада више прича о темама које су до пре десетак година биле табу. Међутим, не треба занемарити проблем и културу која потиче из породице и ту долазимо до питања – да ли смо научили момке у кући да је уложак у корпи потпуно нормална ствар и да се тога не треба стидети или га крити. Дилема не сме бити – хоћу ли данас да одем и положим испит или то нећу моћи јер немам новца за уложак.–  рекла је Анђела Дурмишевић.

 

У 2024. години започињемо борбу против менструалног сиромаштва, Националном кампањом Све за једну једна за све. Оно што желимо да постигнемо је подршка младим женама у четири регионална центра и подсећање најшире јавности да менструално сиромаштво није апстрактни појам, већ појава која нарушава комфор живота, потенцијално и здравље немерљивог броја жена. -рекла је Маша Башић.

Фото: Бобан Рајковић
Фото: Бобан Рајковић

Конференцији присуствовале су и студенткиње и представнице Универзитета у Нишу које су имале прилику да се информишу више о самом пројекту који ће представити и својим колегама како са свог тако и са других партнерских Универзитета као што су Универзитет у Новом Саду, Крагујевцу и Новом Пазару.

Фото: Бобан Рајковић
Фото: Бобан Рајковић

Кампања има национални карактер јер се иста спроводи и у Републици Хрватској под називом Ти помажеш, Либрес награђује. Кампања је у истом трајању а у овом пројекту учествују факултети партнерских Универзитета у Сплиту, Ријеци, Пули, Славонском Броду, Дубровнику, Задру, Осијеку као и Универзитет Сјевер.

Зашто је важно бринути о менструалном здрављу?

Брига о репродуктивном здрављу претходи бризи о менструалном здрављу. Они су потпуно повезани јер правилна брига и информисаност на време може девојчицу у пубертетском периоду да спреми за промене у телу. Вођење бриге о репродуктивном здрављу задатак је који је постављен од самог рођења. Уколико се тога придржавају родитељи или старатељи а касније и девојчица, такав став има потенцијал да девојчица разуме битност вођења бриге о свом целокупном здрављу али и о оснаживању жена.

Недостатак бриге о менструалној хигијени може довести до немогућности у обављању свакодневних активности али довести и до разних обољења. У неком од претходних текстова писали смо о менструалном сиромаштву и колико оно може бити заслужно за неприступачност производа који су потребни за вођење хигијене.

Инстаграм: @libresse_srbija
Инстаграм: @libresse_srbija

Као и о термину менструалног сиромаштва, и термину менструалног здравља посвећен је посебан текст. У њему можеш више прочитати о томе како да бринеш о менструалном здрављу, зашто је те важно али и да ли се пубертет и адолесценција паралелно развијају.

Овај пројекат скреће пажњу и на бригу о менструалном здрављу јер бесплатни хигијенски улошци на факултетима пружају могућност редовног проналаска али и мењања менструалног хигијенског улошка што утиче на смањење стварања различитих бактерија и болести. Утиче на смањење стреса али и смањење стигматизације у заједници.

Који су циљеви овакве кампање?

Циљ кампање огледа се у освешћивању јавности о менструалном сиромаштву у Републици Србији и подршка девојкама које се сусрећу с тим проблемом. Учествовањем Универзитета у овој иницијативи, шаље се снажна порука подршке студенткињама које се суочавају с проблемом менструалног сиромаштва.

www.libresse.rs
www.libresse.rs

Жељени резултати кампање огледају се у стварању сигурнијег и здравијег простора за све студенткиње на Универзитетима, одакле год да долазе и какве год афинитете да имају и зато је борба против менструалног сиромаштва усмерена на то да хигијенски производи буду бесплатно доступни многима а менструална стигматизација потпуно побеђена!

Бренд Либрес у сарадњи за Женском иницијативом и партнерским Универзитетима спровешће акцију на факултетима која ће у наредном периоду олакшати академске обавезе, поспешити бригу о менструалном здрављу и хигијени и тако целокупно утицати на стварање сигурнијег простора за студенткиње на факултетима. Кроз овај пројекат оствариће се сарадња са 45 факултета, биће постављено 236 диспанзера за бесплатне хигијенске улошке а подржано и до 50.000 студенткиња.

Током Националне кампање која траје од 1. априла до 31. маја 2024. године бренд Либрес од сваког продатог производа издвојити 17 динара у сврху донације менструалних уложака студенткињама партнерских наведених Универзитета.

www.libresse.rs
www.libresse.rs

Поред те могућности на менструално сиромаштво можеш утицати тако што ћеш редовно и одговорно учити о себи и развоју свог тела а своја сазнања делити са својим пријатељима и тако утицати на смањење менструалног сиромаштва и менструалне стигматизације у целој заједници.

Водила нас је жеља да освестимо јавност о менструалном сиромаштву у Србији и додамо мало снаге девојкама које се сусрећу с тим проблемом. Учествовањем универзитета у овој иницијативи, шаљемо им, верујемо, најснажнију поруку подршке. Захваљујући нашим партнерима – Женској иницијативи, као и високошколским установама у Новом Саду, Крагујевцу, Новом Пазару и Нишу, хигијенским улошцима опремићемо 236 тоалета на факултетима. Те тоалете користи близу 50.000 студенткиња.– истакла је Маша Башић.

Jована Мрдаљ

Leave a comment