Све чешћа појава у савременом пословању је тзв. тихи мобинг који није очигледан, изражен и флангрантан, али производи далекосежне последице по запосленог са више аспеката. Врло је планиран и тактички оријентисан са јасним циљем и намером, спроводи се веома манипулативно и перфидно. Запослени се осећа психички лоше, радна  атмосфера му није пријатна, повлачи се, демотивише, збуњује а није одмах свестан узрока. Са друге стране, послодавцу он не одговара из разних разлога интересно оријентисаних често мотивисаних сујетом, конкуренцијом, сплеткама итд. Он жели да радника елиминише из свог тима и шаље му јасне поруке да га не жели ту, да није довољно добар, да не припада тиму, игнорише га, неподиштава његове резултате и слично. 

unplash.com Позитивна радна атмосфера је веома битна
  • Руководилац није први међу једнакима већ је он на челу свих делова свог тима

Веома је битно да руководилац има посебне компетенције и вештине руковођења. Он није први и најбољи међу једнакима, па је зато на том месту, већ је изнад свих нас, на челу свих којима руководи, управља и за које  одговара. Стога прихватање свих чланова тима је веома битно за цео тим и његове резултате,  стога се врши  одређено усклађивање, и прилагођавање где је потребно. Мобинг нису само експлицитне ситуације малтретирања, психичког, сексуалног злостављања, претње, уцене и слично већ и свако понашање  на дуже стазе које код запосленог  производи понижавајуће осећање које вређа његово достојанство. Ову врсту тихог мобинга је тешко доказати, јер се врши ка унутра, тј. тачно познавање запосленог и његових осећања, слабости, емотивности и управо ударање на те тачке које ће га довести да сам оде и да отказ. Такви послодавци су врло интелигентни, прорачунати, манипулативни и све што је потребно у том контексту, али свакако не доборнамерни и професионални. Некада је особа која се мобингује другачија од других, можда чак особа изнад просека, са најбољим вештинама и знањем која угрожава позицију шефа и његове планове. Врло често нема оправданих ни разумљивих разлога, већ се ради о личних разлозима, интересним сферама и проценама истих.

  • Како га препознати?

Запослени ће осетити прве последице тихог мобинга, у својим осећајима, у радној атмосфери, у комуникацији. Осетиће да је занемарен, изолован, игнорисан, демотивисан,  или са превеликим бројем непотребних примедби и  критика на рачун рада, због чега ће у дужем интервалу  пратити понашање шефа према другима у истим ситуацијама. Говор тела и тон, целокупна невербална комуникација ће рећи доста тога. Мисли ће се претворити у емоције, емоције у дела. Истина ће врло брзо изаћи на видело. Веома често ће се шефови правдати и кривицу пребацивати на запосленог или се понашати као да нису приметили разлику у односу са другима. Врло перфидно и манипулативно понашање ће се примењивати како би се избегла одговорност за мобинг а како би запослени био лично уверен да он  једноставно није довољно добар за своје радно место. Ако се осећате збуњено, депресивно, анксиозно, нервозно, понижено, узнемирено  у контактима са шефом,  време је да освестите те емоције, и порадите на њима. Немојте своје здравље угрожавати – следеће фазу су напади панике, напади плача, губитак килограма или гојење, разни психички проблеми.

  • Како реаговати?

Како освестите своје емоције и сазнате одакле потичу, ко је и како  везао чвор негативних емоција у вашем стомаку –  време је да поразговарате отворено са шефом. Нема назад никако, он не сме да победи и не сме да оствари свој циљ. Морате му изнети своја запажања, осећања као и намеру да ћете се борити са себе и своју позицију, најпре за своје достојанство а затим и  за посао, каријеру. Не сме да осети страх, већ да га он осети. Будите одлучни, јасни, сталожени и непоколебљиви. Изнесите смирено свој став да нећете отићи са посла, већ ћете се за посао борити. Питајте да ли је потребно нешто променити, усавршити, ускладити, променити у вашем раду. Шта је то што ви можете да побољшате а да свима буде у тиму на корист и задовољство. Да ли постоје неки неспоразуми, предрасуде, замерање које би требало разјаснити. Колико год да вам је тешко. издигните се изнад ситуације, пружите поштовање, исто тако га очекујте за узврат у истој мери. Нека буде јасно да ћете искористити и своја правна средстава да заштитите своје право на рад,, да нећете се повући, већ да сте спремни за решење проблема. Могуће је да проблем изнесете на колегијуму, где можете добити подршку колега.

Конструктивна комуникација је кључ сваког проблема, отворено, сигурно и добронамерно према тиму, према шефу а најпре према себи. Само напред у борби за себе и своја права!

Сузана Марјановић

Leave a comment