Од студентске идеје и такмичења, до бизниса који успешно послује сада већ 5 година. Наш саговорник, Ненад Иђошки, открива нам како је текао пут Књигаприча платформе и који су то изазови са којима млад човек може да се сусретне када се отисне у предузетничке воде.
Новосађанин Ненад Иђошки има 27 година и директор је и суоснивач највеће платформе аудио-књига у Србији – Књигаприча – на којој љубитељи књижевности могу да послушају велики број различитих жанрова и аутора. Идеја о покретању ове платформе јавила се сасвим случајно још док је био студент, а озбиљан ветар у леђа и потврду да све има смисла дало је и освојено прво место на националном тамичењу за најбољу студентску идеју. Тада, каже Ненад, све почиње.
Прво такмичење на ком сам учествовао (Startup weekend Novi Sad) са идејом о Књигаприча платформи трајало је три дана и ту сам имао прилику да добијем повратне информације од искусних и остварених људи да идеја има смисла. Након тога, 2019. сам пријавио идеју о платформи са аудио-књигама на такмичење за најбољу студентску идеју у Србији, на ком учествују студенти из целе државе. Ово такмичење састојало се од неколико кругова, а врхунац је било финале где сам презентовао Књигаприча пред стручним жиријем и ту освајам прво место, добијам подстицај, медијску подршку и у том тренутку Књигаприча заокружује свој неки облик – каже Ненад.
У наредној години Ненад контактира са неколико стартап предузетника којима представља своју идеју и визију. Један од њих препознаје потенцијал целе идеје и преузима на себе улогу ментора уз одговорност да ће пронаћи прве инвеститоре.
Јако је тешко када вас још увек нико не зна и када сте у раним двадесетим, ја сам тада имао 22, 23 године, доћи до тога да добијете неки новац, улагање у идеју која нема никакву потврду тржишта у том тренутку; јако је, дакле, тешко придобити поверење и пронаћи људе спремне да инвестирају. Међутим, захваљујући Вуку Живковићу u који је пронашао Петра Борачева, који је био спреман на ризик, нас тројица 2020. године оснивамо Књигаприча д.о.о.
Ангажованост и проактивност од првог момента Ненаду је отворила пут ка оснивању фирме, а истиче да од почетне идеје није требало много времена да протекне да одлучи да се отисне у предузетничке воде.
У вођењу бизниса, као и у свему, стално су ту неке фазе. Прво је било потребно да освестим да Књигаприча има неког смисла. Након тога, дефинитивна потврда је била када су први инвеститори одлучили да подрже целу идеју. Потом, следећа, када су издавачи почели да сарађују са нама. Четврта Сајам књига у Новом Саду, четири године након прве идеје, ми смо међу учесницима на Сајму. Када се овако набраја, делује да то све тече глатко, међутим, наравно, да су се дешавале и сумње и, да кажемо, нека врста пада. Сећам се, на пример, када смо имали два такмичења која су била у исто време, и на једном од њих, у финалу, награда је била три хиљаде евра. Одлично смо презентовали, људи су нам после тога прилазили да честитају, одушевљени, и онда, на проглашењу – ми не добијемо ниједну награду. Након тога, замало да не одемо на следеће такмичење, што би можда заиста и био тренутак одустајања.
Ненад је, како каже, пратио интуицију и ипак није одустао, што се показало као одлична одлука. Ипак, у вођењу посла стално мораш бити спреман на изазове и улагања.
Када смо добили инвестицију, следеће је било да нађемо издавача. Ја сам врло ентузијастично и посвећено кренуо да радим на томе, да обилазим издаваче, представљам идеју, али у почетку ни један једини издавач није хтео да сарађује са мном, односно са Књигаприча. Годину и по дана је требало да прође и да се не одустане од свега, па да склопимо прву сарадњу са издавачем (Заводом за уџбенике). Било је потребно много упорности, труда, учења и усавршавања да се дође до тога да дођемо до првог издавача, а данас имамо сарадњу са преко 17 издавачких кућа и самосталних аутора. Упорност и вера у саму идеју овде су били кључни.
На питање како се носио са одбијањима на почетку и затвореним вратима на које је наилазио, Ненад објашњава да једноставно та идеја мора да ,,те ради”, односно да вам све што радите јако прија и волите то што радите, да сте увек отворени за стално унапређивање и усавршавање.
Изазови на које се наилази су бројни: једанпут ми се десило да сам три пута ишао код једног издавача, у истом дану, три пута и сва три пута сам одбијен, односно сва три пута директор је одбио да ме саслуша на свега неколико минута. То је заиста нешто што човека може да пољуља, али када ту не одустанете, спремни сте на све касније. Наравно, у мом конкретно случају велики изазов је и продаја, јер овде још увек није толико учестало да се књига слуша. Ми смо прва онлајн платформа са аудио-књигама на српском језику и иако се сада свест о слушању књига полако шири, у старту је то било нешто сасвим ново и неистражено на нашем језику.
Ненад додаје да је на самом почетку јако важно бити активан и много учити. Ако идеја постоји, то није довољно уколико изостаје константан рад на себи и својим вештинама.
То ни не мора да буде нужно повезано. Ја сам, на пример, предавао једно време енглески на интернету и из тог система учио шта функционише боље, а шта мање добро. Потом сам се пријављивао за такмичења, читао годинама много књига, и и даље читам јер све се то потхрањује у подсвести и кад је потребно, исплива. То што за ових пет година нисам направио у бизнису ниједну фаталну грешку, није зато што сам специјално надарен и само на основу тога гурам ову причу, него зато што сам много и пажљиво учио, посматрао, усвајао савете, па тек онда кренуо у све, а рад на себи је константан. Вештине комуникације, самоорганизација, планирање, све је то нешто што треба да буде добро развијено да би се балансирало у мору обавеза које покретање сопственог бизниса носи са собом. С друге стране, када покрећеш бизнис, мораш бити свестан да ће велики део твог времена бити посвећен томе и да ћеш изгубити ту неку, да кажем флексибилност, у плановима и договорима. Ја успевам да све искомбинујем, али ми све стоји уписано у календар и испланирано и по две недеље унапред.
Платформа Књигаприча читаоцима нуди велики избор аутора и жанрова, тако да свако може да пронађе нешто за себе, а апликација може да се преузме и у Гугл плеју и у Епл стору.
Аудио-књиге у некој мери могу да заинтересују оне који у слободно време мање читају, да се ипак окрену књижевности и исто тако врло су корисне онима који имају мало слободног времена на располагању јер могу да слушају док раде нешто друго, док су у колима, градском превозу, уопште уз неку другу активност може да се слуша истовремено аудио-књига. На пример, јављали су нам се наши људи који возе камионе по Америци да нам кажу да слушају књиге са наше платформе док возе камион. Други случај кад је аудио-књига и више него корисна је кад неко из било ког разлога не може да чита. Баш смо недавно имали у сарадњи са градском библиотеком једну корисницу која је дошла да се захвали на могућности да слуша књиге, јер већ неко време не може да чита, а много јој то недостаје.
Осим што је намењена грађанству, платформа Књигаприча могла би бити одличан ресурс и библиотекама и школама.
Са многим градским библиотекама сам остварио успешан контакт и развили смо систем позајмице аудио-књига, по истом принципу ко ком се изнајмљују и редовне, штампане, књиге, а у овој години улазимо и у сарадњу са Народном универзитетском библиотеком у Бања Луци. За школе би, рецимо, ово могао бити одличан вид осавремењивања и мотивисања ученика да развијају љубав према књигама. Кроз аудио-књигу такође може да се упозна књижевност и јави жеља код младих, код ученика, да дубље истраже неку књижевну тему или да развијУ навику да им књига буде део свакодневице. Није довољно више само задати неку књигу као лектиру и очекивати да ће ученици то са уживањем читати, јер у већини случајева неће. Ту онда долазимо до пуног потенцијала ове платформе јер кад младом човеку дате избор, па макар он био и аудио-књига или штампана књига, много је већа вероватноћа да ће се онда одлучити за једну од те две опције и завирити у свет књижевности – завршава Ненад.
Едукација, ширење свести о аудио-књигама и објављивање нових наслова главни су задаци које Ненад пред себе поставља у даљем раду, а да бисте били у току са свим новитетима, трк на Инстаграм или Фејсбук профил Књигаприча – и обавезно одаберите бар један наслов за слушање!
Сања Ђукић
Фотографије: Георгиј Жуков