Фотографија није само забележавање тренутка, већ и уметност која изражава емоције, буди свест и помаже нам да видимо свет кроз очи других. Разговарали смо са фотографкињом Маријом Ердељи која својим радом истражује емоције, активизам и лепоту у свакодневним
тренуцима живота.
На конкурсу &qуот;; Вештине у фокусу &qуот, који има за циљ обележавање Европске године вештина, освојила је прву награду за репортажну фотографију која је настала на догађају који је обележио титулу у години Омладинске престонице културе. У питању је догађај ОПЕНС
дистрикт – јединствени међународни фестивал уличне културе, уметности и спорта.
Марија Ердељи је од 2015. године сарадница на порталу Омладинске новине, које су први афирмативни медиј о младима и за младе. “Као фоторепортерка добијам позиве за догађаје и наравно у консултацији са уредницом радимо различите репортаже”, објашњава Марија и
додаје:
“Желела сам читаоцима, када виде извештај са догађаја, путем фотографије пренесем да постоји управо вредност и дивљење овог такмичара у екстремном спорту”.
Уметност присутна од детињства &qуот;
Тежила сам ка уметности од малих ногу,&qуот; каже Марија Ердељи. Са само 14 година, почела је експериментисати са дединим фотоапаратом Сменом 8. Уметнички пут ју је водио кроз школовање на Академији уметности у Новом Саду, где је фотографија постала саставни део њеног професионалног живота.
На питање о изворима инспирације, фотографкиња Марија истиче да се ослања на емоције које је покрећу да креира своје радове.
“Покреће ме када имам “онај” осећај немира, тескобе, када ме погоди неправда и константно ме мучи нека тема. У тим ситуацијама ми фотографија служи као алат за ослобађање емоција и стварање новог дела. Предност уметника је да може да се изрази кроз своје дело и ослободи окова,” додаје.
Инспирација у сликарској уметности
Њено надахнуће одражава се у концептуалним радовима, посебно инспирисаним сликарским делима. &qуот;;То је аутентичан печат по којем се препознаје мој рад, &qуот;; објашњава.
“Попут радова „КрзНО“ или “Једина моја” који су инспирисани Рембрантовским светлом и Барокним уметничким периодом, где се карактерише велика драматика, богате, дубоке боје и интензивне светле и тамне сенке као и усмерено светло ка моделу или објекту”.
На питање на шта јој је најважније када креира фотографију, одговара: &qуот;Емоција, код мене у стварању је врло битна емоција!&qуот;; Сматра да ако уметник не осети оно што ствара, публика ће остати равнодушна. Наша саговорница истиче да је њен фокус усмерен на документарну фотографију као начин изражавања. &qуот;;Кроз пројекте и фотографије могу да испричам неиспричано и наведем публику на размишљање и малим корацима допринесем промени, &qуот;; каже. &qуот;;Неке фотографије настану врло брзо, док за друге понекад потребно по пар сати рада у атељеу,&qуот;; објашњава наша саговорница. Процес зависи од идеје и реализације, посебно код концептуалних фотографија.
Марија Ердељи, искусна фоторепортерка и уметница, кроз документарну фотографију не само да бележи тренутке већ и отвара простор за неиспричане приче, инспиришући публику на дубље размишљање о свету који нас окружује.