Међународни фестивал савременог плеса „Tanz Platz“ одржава се од 13. до 19. септембра 2023. године, у СКЦНС Фабрици. Ово је седмо издање Фестивала, у организацији Студентског културног центра Нови Сад, а програм обухвата плесне перформансе уметника и уметница који долазе из Француске, Велике Британије и Србије.

 

VII Међународни фестивал савременог плеса „Tanz Platz“

„Tanz Platz“  је манифестација чији циљ је да представи младе актере на европској плесној сцени и тенденције у савременом плесу. Настао је уз подршку европске плесне платформе Аероwавес, у чијем фокусу су млади и надолазећи плесачи и плесачице савременог плеса, кореографи и кореографкиње, као и остали професионалци који се баве овом уметношћу.
Aerowaves је мрежа плесних фестивала и позоришта основана 1996. године коју чине 42 експерта из подручја савременог плеса из 33 државе Европе. На првом састанку у Лондону 1996. године пристигла су 262 видео-записа из 24 земље. Од тада започиње презентација плесних изведби десет финалиста у склопу Resolution фестивала у лондонском позоришту The Place.
Двадесет седам година касније, на отворени позив пристиже више стотина кореографија из свих делова старог континента, а финалисти, уз сад већ традиционална извођења у Лондону, своје радове могу представити и на додатних 25 сцена широм Европе. Толико је, наиме, регистованих партнера унутар платформе коју подржава ЕУ од 2014. године кроз програм Креативна Европа. Тиме је број могућих презентација унутар Aerowaves мреже у једној сезони досегао више од 100 изведби. Рад мреже Aerowaves почива на
уверењу да се млади плесни уметници развијају у сусрету с публиком и уметницима из осталих земаља. С друге стране, публика остаје оплемењена искуством сусрета с плесном уметношћу која одише оригиналношћу и младалачком индивидуалношћу.
Улаз на све програме је бесплатан.
Продуцент Фестивала је Студентски културни центар у Новом Саду. Фестивал су подржали мрежа „Aerowaves“, Програм Креативна Европа Европске уније, Министарство културе и информисања Републике Србије, Покрајински секретаријат за културу, јавно информисање и односе са верским заједницама, Француски институт у Србији и Театроскоп – регионални програм француске Владе за перформативне уметности у Југоисточној Европи.

ПРОГРАМ:

13. 9. 2023. „О исцрпљивању“ , Србија, 20 часова, СКЦНС Фабрика
“О исцрпљивању или плутање ван сопствених граница”
Као да мировања никада није било. Као да смо увек ходали и трчали, без престанка и без милости. Као да смо страховали шта ће бити ако се зауставимо. Тај тренутак тишине и беспомичности. Као нека смрт. Зато мора да се хода даље, да бисмо доказали да смо живи, да нас други виде, и да нас неће избрисати из својих сећања.
Представа „О исцрпљивању или плутање ван сопствених граница“ је настала у оквиру пројекта „Редовно у зони неживљивости“, који покушава да фокусира како нас услови живота – друштвени, политички, економски, радни… доводе у стање константе исцрпљености која постаје редовна појава. Пројекат истражује како прихватањем ових услова (за које изгледа немамо избора) учествујемо у сопственом искључивању из живота и бивамо остављени у зони „неживљивости“. Пет извођача „млађе генерације“ испитујући своје изворе
исцрпљивања, питају се имамо ли снаге за отпор кроз заустављање и током представе нуде и публици могућност колективног мировања.
Концепт, драматургија и политика покрета: Марко Пејовић
Кореографија и извођење: Ана Обрадовић, Анђела Жугић, Исидора Поледица, Милош Јањић, Симонида Жарковић
Кореограф ментор: Исидора Станишић
Костимограф сарадник: Борис Чакширан
Саветница за циркуске акробације: Данка Секуловић
Дизајн светла: Александер Заин
Музика: AKMV-18 – Hamartia, Studiob Noir – Our little Hearts Like Saturn, Parvus Decree – L’Autre Monde (Oneirscopic MIix), Polkavant – Magdalena, Fade to Gray – Visage, Paradigm – Memories (Brainquake – Linn Fringerg)
Финансијка подршка: Министарство културе и информисања Републике Србије
Подршка у реализацији: Културни центар „Магацин“
Продукција: Група „Хајде да…“

14. 9. 2023. „Лабудово језеро Соло“, Француска, 20 часова, СКЦНС Фабрика
У „Лабудовом језеру Соло“ нема ни белих птица ни принчева. У сарадњи са композитором Антоном Светличним, Олга Духовнаја предлаже сопствену верзију „Лабудовог језера“, како би овај класични балет претворила у модеран перформанс.
Да разјаснимо све недоумице: „Лабудово језеро Соло“ није соло принцезе Одете, нити је савремена верзија балета Чајковског. „Лабудово језеро Соло“ је тематски плесни шоу. На насловној страни руског опозиционог листа Новаја Газета 9. марта 2022. године нашле су се силуете четири балерине из „Лабудовог језера“ иза којих је била приказана нуклеарна експлозија. Од пада Горбачова, телевизија је емитовала балет Чајковског кад год вести постану преврће.
Рат је задао последњи ударац њеном пројекту након две године затварања услед пандемије коронавируса: Олга Духовнаја је одустала од идеје да прави кореографију „Лабудовог језера“ за 32 плесаче/ице, оркестар и певаче, коју је наручио нови Московски музеј. У подухвату еколошке деконструкције, украјинска кореографкиња је затим сажела целу балетску трупу на једног извођача: себе.
Заједно са руским композитором Антоном Светличним, ускладила је изведбу са музиком Чајковског на разигран начин, пун поштовања. Из свих ових ограничења настала је динамична плесна представа –
„Лабудово језеро Соло“ обојена тоновима радосне и дивне слободе.
Кореографија: Олга Духовнаја, заснована на слободној интерпретацији балета Чајковског

Сарадник на кореографији: Алексис Едуан
Звук: Антон Светлични
Светло и костим: Гијом Жуан И Марион Рениер
Продукција: C.A.M.P

15. 9. 2023. “Јер ми се може”, Велика Британија, 20 часова, СКЦНС Фабрика
„Јер ми се може“ је деликатан соло који је осмислила Ева Рекача у сарадњи са извођачицом Лорен Потер и тонцем Албертом Руизом Солером, у ком се разматрају појмови моц́и, сец́ања и старења, и истражуује тема вредности у односу на пол и старост.
Комад је поетски ток свести у који сећања улазе и из ког излазе, остављајући деликатан мирис носталгије и губитка. Публика сведочи томе како се извођачица врац́а различитим сец́ањима, њено присуство постаје ода тихој, али ослобађајуц́ој бунтовности, која интимност претвара у кулу моћи.
Кореографија: Ева Рекача у сарадњи са Лорен Потер
Текст: Лорен Потер, Ева Рекача и Алберто Руиз Солер.
Перформерка: Лорен Потер
Дизајн звука и светла: Алберто Руиз Солер
Менаџер продукције: Бен Мун

18. 9. 2023. “Screenagers Vol.2”, Француска, 20 часова, СКЦНС Фабрика
Screenagers Vol.2 има облик рефлексивног ДИY мјузикла: из личног искуства и у првом лицу, извођачица нам представља интимну колекцију песама о опскурним емоцијама које осећа, али за које не успева да
пронађе речи у свакодневном животу.
Њена је мисија да кроз песме ухвати фрустрације, бол, радост и пориве који лутају дивљином њене психолошке унутрашњости, која необично подсећа на наш умрежени медијски крајолик, а с којим ће се гледаоци током
представе повезати путем својих паметних телефона.
Укорењена у чињеници да су песме традиционално служиле као репозиториј заједничког искуства, као начин премошћавања генерацијских јазова, интерактивна представа Сцреенагерс Вол.2 предлаже збирку
идиосинкратичне фолк музике за дигитално доба која пропитује последице хаотичне уроњености у онлине садржаје на нашу психу и нашу колективну имагинацију.
Концепт, режија и текст: Ђузепе Чико и Барбара Матијевић
Игра: Матеа Билоснић
Музика: Ненад Ковачић
Вођа технике: Виктор Краснић

Дизајн светла: Марино Франкола
Извршна продукција: Силвија Стипанов
Продукција: Уметничка организација ОМНИБУС и Premier Stratagème
Koprodukcija: Théâtre de Choisy-le-Roi, scène conventionnée art et création pour la diversité linguistique
Партнери: Ганз нова култура промјене, Музеј сувремене умјетности Загреб, Загребачки плесни центар,
Центар КНАП – Казалиште КНАП
Уз подршку Министарства културе и медија Републике Хрватске, Града Загреба и Европског програма културне мобилности и-Portunus Houses.

19. 9. 2023. “Јато”, Србија, 20 часова, СКЦНС Фабрика
ЈАТО је заједничко кретање различитих тела. Оно је слободно и отворено, иако има своја правила. Пројекат обухвата сусрете и заједнички рад заинтересованих уметника различитих генерација од којих најмлађа има
четири, а најстарија… Јато је заједништво, дељење, размена и проналажење креативних решења кроз телесну праксу у којој било који појединац може да промени правац лета/пловидбе.
Концепт: Јована Ракић и Жељка Јаковљевић
Продукција: колектив Покретница, Практикабл- платформа за савремену уметност и културу
Партнери на пројекту: Новосадски дечији културни центар, Студентски културни центар Нови Сад
Сарадници на пројекту: деца – плесачи различитих генерација и искуства, Покретница колектив, кореографкиње и плесачице савременог плеса – Јелена Алемпијевић, Фросина Димовска, Ина Маџар, Љубица Танкосић-
ликовни педагог и визуелни уметник, уредница ликовног програма НСДКЦ-а, Сава Ботић – музичар и музички педагог
Креативна подршка- Марко Милић
Пројекат су подржали Градска управа за културу града Новог Сада и Медитерански плесни центар „Свети Винћенат“

19. 9. 2023. Интермедијалност у извођачким уметностима, мастер клас Барбаре Матијевић, Балетска школа
„Интермедијалност у извођачким уметностима“ је сажети двочасовни мастер клас који има за циљ да анализира различите врсте интеракција између позоришта и других медија у уметничком раду Барбаре
Матијевић и Ђузепеа Чика.
Интермедијалност је уведена у различите уметничке области шездесетих година прошлог века како би се односила на уметничке појаве које се јављају када се цитирају, рефлектују и коментаришу или трансформишу у друге облике представљања и начине перцепције карактеристичне за један медиј. У контексту Матијевићиног и Чиковог рада, концепт интермедијалности посебно наглашава аспект међусобног утицаја и интеракције између медија плесног театра и медија интернета што резултира редефинисањем оба, што заузврат води ка
освежењу перцепције.
Мастер клас ће се бавити конкретним уметничким тактикама и стратегијама преговарања између физичког и виртуелног, офлајн и онлајн медија, деконструишући могуће начине на које се може учинити да механика
позоришта коегзистира са механиком интернета у живој представи.

Leave a comment