Контроверзна, скоро потпуна забрана абортуса у Пољској, од 28. јануара 2021. године је ступила на снагу. Побачај од тада дозвољен само у случајевима силовања, инцеста или када трудноћа угрожава живот мајке. Ова вест је покренула лавину коментара и подршке женама у Пољкој широм света, па и код нас...
Пресуда је изазвала негодовање присталица права на абортус. Али пољска конзервативна влада, која је чврсто повезана са моћном католичком црквом у земљи, подржава пресуду. Суд је образложио да је „нерођено дете човек" и да зато заслужује заштиту према пољском уставу који осигурава право на живот.
Извор: Би-Би-Си
Пољакиња Изабела преминула је у 22. недељи трудноће када је пребачена у болницу. Њеном фетусу је недостајала амнионска течност и лекари су чекали да фетус умре. Када је снимак показао да је фетус мртав, лекари у болници одлучили су да ураде царски рез, али је Изабелино срце стало на путу до операционе сале и она је умрла упркос напорима да је реанимирају.
Она се сматра првом жртвом поменутог закона.
Извор: Свет
У продужетку текста представљамо како је питање абортуса дефинисано Законом о поступку прекида трудноће у здравственим установама Републике Србије, какав је став Српске православне цркве, као и медицине по овом питању.
У разговору са гинеколошкињом Иваном Анђић сазнајемо какво је медицинско становиште.
Када плод постаје живо биће с аспекта науке/медицине?
Виталност плода са аспекта медицине се дефинише појавом срчане акције плода и она се јавља између 6. и 7. недеље, што може да се верификује ултразвучним прегледом. Реална старост трудноће се рачуна од последње менструације. Жена је тада, заправо трудна 4-5 недеља, а то се дефинише као 6. или 7. недеља. Појавом срчане акоције, медицина каже: плод је виталан, односно, жив и сваки прекид трудноће након тога се сматра прекидом здраве трудноће виталног плода.
Како је закон код нас регулисао прекид трудноће?
Законски је регулисано да се абортус може извршити до десет недеља и један дан од почетка трдноће. Уколико се то прекрши, чини се кривично дело, изузев, уколико не постоји медицински оправдан разлог за прекид трудноће. Он се ревидира на комисијама првог и другог степена, које се одржавају у медицинским установама, терцијарним установама, као што је код нас Клиника за гинекологију и акушерство, која припада Клиничком центру Војводине. Дакле, ту се врше одлуке о прекиду трудноће. Уколико дође до одобрења, пацијенткиња се хоспитализује и начини се уклањање плода.
Најчешћи узроци прекида трудноће
Разлози уклањања плода су углавном генетске аномалије, или аномалије у развоју које су инкопатибилне са животом, тј. након рађања би свакако дошло до престанка живота тог детета. Осим тога, разлог може бити здравствено стање мајке, односно, уколико би наставак трудноће у великој мери угрозио њен живот.
Наша статистика
Што се тиче саме статистике када се најчешће дешава прекид трудноће, то је у репродуктивном периоду од 18 до 35 године, када су жене најплодније, тада се најчешће и дешавају нежељене трудноће. Нажалост, код нас је та бројка веома висока, јер је контрацепција као метода планирања породице врло мало заштићена.
У врху смо листе када су у питању бројеви абортуса по броју становника, тј. стопа абортуса на годишњем нивоу. На дну листе смо када су у питању употребе контрацептивних метода. Нажалост, то говори о нашој здравственој непросвећености и о неразвијености друштва - изјавила је Ивана Анђић, дипломирани гинеколог/акушер.
Закон о поступку прекида трудноће у здравственим установама Републике Србије (неки од чланова закона)
Члан 6
Прекид трудноће може се извршити до навршене десете недеље трудноће.
Изузетно, прекид трудноће може се извршити и после навршене десете недеље трудноће:
1) када се на основу медицинских индикација утврди да се на други начин не може спасити живот или отклонити тешко нарушавање здравља жене; 2) када се на основу научно-медицинских сазнања може очекивати да ће се дете родити са тешким телесним или душевним недостацима; 3) када је до зачећа дошло извршењем кривичног дела (силовање, обљуба над немоћним лицем, обљуба над малолетним лицем, обљуба злоупотребом положаја, завођење и родоскрнављење).
Члан 15*
Новчаном казном од 10.000 до 1.000.000 динара казниће се за прекршај здравствена установа ако:
1) изврши прекид трудноће код малолетног лица супротно члану 2. став 2. овог закона; 2) изврши прекид трудноће супротно чл. 6. и 9. овог закона; 3) врши прекид трудноће а не испуњава услове из члана 10. овог закона; 4) не обавести орган надлежан за унутрашње послове, у складу са чланом 13. овог закона. Новчаном казном од 5.000 до 500.000 динара казниће се за прекршај из става 1. тач. 1) до 4) овог члана и предузетник - оснивач лекарске ординације из члана 10. став 3. овог закона. Новчаном казном од 10.000 до 30.000 динара казниће се за прекршај из става 1. тач. 1) до 4) овог члана и здравствени радник који изврши прекид трудноће. Новчаном казном од 10.000 до 50.000 динара казниће се за прекршај из става 1. овог члана и директор здравствене установе.
Члан 16
Даном ступања на снагу овог закона престаје да важи Закон о условима и поступку за прекид трудноће.
Члан 17
Овај закона ступа на снагу осмог дана од дана објављивања у Службеном гласнику Републике Србије.
Извор: Службени гласник Републике Србије
Став Српске православне цркве заступала је теолошкиња Јелена Игић
Да ли је абортус убиство?
Православна Црква заузима кроз векове изразито негативан став према чедоморству (абортусу), сматрајући га убиством. Постоји читав низ светоотачких и канонских текстова који о овом чину говоре као о убиству, а жену одлучују од причешћа тј. од Цркве, на дужи временски период (доживотно, 10 година или 7 година најблаже).
Већина Светих Отаца сматра да су и фетус и ембрион већ дете и не праве разлику у „узрасту“, па тако не праве ни разлику између чедоморства (абортуса) и убиства рођеног детета. За њих је сваки од тих чинова чедоморство.Чак и кад се ембрион (или фетус) не посматра као потпуно људско биће, ипак представља, у најмању руку „будућег човека“ па би његово усмрћивање било „антиципирано убиство“, као што тврди Тертулијан који приговара абортусу да пролива будућу крв: Већ је човек оно што ће постати човек, као што је у семену већ садржан цео плод.
Људска се личност у свим животним фазама доживљава у свом апсолутном и неприкосновеном достојанству, а свако ускраћивање или насилни прекид живота као грех против светости и неповредивости живота.
Међутим, постоје изузеци када је овај став СПЦ у питању: опасност по здравље труднице и силовање
Неки свети оци у случајевима опасности по здравље труднице одобравају прекид трудноће. С друге стране неки од њих оправдавају абортус када је силовање у питању, неки не. Ово питање се тиче одлуке Сабора СПЦ , који се по овом питању још увек није изјаснио.
Данас се, нажалост, мушкарци често понашају као жене и зато жене морају да поступају на „мушки“ начин, посебно уколико, у датом случају, мушкарац каже: „Ето, на теби је да одлучиш...“ У таквим случајевима требало би да одлучује глава породице, а то је муж. После речи „одлучи сама“, жена на себе преузима мушку улогу и све што се с њом даље догађа – догађа јој се због мушкарчеве кривице. Због тога је абортус - мушки грех - изнела је закључак Јелена Игић.
Текст: Драгана Клашња