Матеј Јовановић je пијаниста, бренд амбасадор, креатор и промотер водеће светске виртуелне музичке заједнице PianoWorldWide. 

Млади уметник Матеј Јовановић, родом из Панчева, први додир са диркама клавира имао је са осам година, а са толико се опробао и у првом јавном наступу. Музички пут започео је у Музичкој школи „Јован Бандур“. Средње образовање стиче у београдској Музичкој школи „Мокрањац“. На солистичком одсеку у Француској која се карактерише као синоним за уметност и стваралаштво, у Паризу, на националном конзерваторијуму ЦРР933 у класи пијанисткиње и педагошкиње Jasmine Kuaglich,  издејствовао је своју диплому и направио велике темеље значајне за напредак у каријери. Kао солиста такмичио се на државном нивоу, али и на турнејама у пет европских градова. Нанизао је више од 50 концерата. Од изведби на концертима публика је могла уживати у Шопеновим, Прокофвјеровим композицијама, Шубертовим и Скарлатијевим сонатама. На такмичењу „Славенски“ понео је прву награду, а на међународним такмичењима „Јосиф Маринковић Зрењанин “ и „Шабац“ освојио је трећу награду. У америчком граду Мичигену био је полазник музичког кампа "Interlochen". У сарадњи са САД и компанијом "LeeLoo", својим онлајн концертом учествовао је у хуманој акцији прикупаљња средстава против коронавируса. Заjeдно са својим братом - глумцем Луком Јовановићем учестовао је у реализацији два спота француског композитора.

За Матеја је клавир складиште емоција. Oвај млади уметник је 2019. године створиоу музичку заједницу PianoWorldWide која виртуелним путем окупља клавирску и класичну музику широм света. Како је за наш портал истакао саговорник Матеј, у питању су услуге попут снимања композиција, промовисања музике без жанровских ограничења и подела, организовања турнеја и концерата, аудио - видео продуцирање. Страница одише инспиративним причама, вицевима о класичној музици. Матеј је и у свету филмске индустрије, те је и суфинансијер и извршни директор продукцијске куће Тhe Gospel Brothers Production. Званички је спонзор Међународног музичког издавача популарне класичне нотне музике - G. Henle Verlag. Саговoрник сматра да је Француска у великој мери посвећена афирмацији младих талената, а да је у нашој земљи за популаризовање музике неопходно мењати корене на којима почивају транспарентност и веродостојност и да су уметници и музичари личности на којима је задатак да сами створе успех и пробуде интересовање публике.  

Шта је заправо срж клавира као инструмента која те је определила да му се једног дана професионално посветиш?

Kлавир је лако почети свирати а веома тешко савладати, тај сасвим једноставан приступ ме је освојио, а тек касније сам схватио да сам се заљубио у музику, а не само у инструмент!

У чему се заправо огледа моћ клавира и шта одликује доброг пијанисту?

Kлавир је баш како и сви знамо инструмент - инструмент који користимо да стварамо музику - ту се и налази сама моћ - моћ интерпретације - мењање емоција и стања слушаоца без иједне изговорене речи. Добар пијаниста/музичар ће увек живети у симбиози са музиком, никада неће оставити публику равнодушном и радиће оно што најбоље зна - оплемењивати народ чистим емоцијама које ствара и преноси кроз најприjатниjу атмосферу посвећену сваком слушаоцу наособ - добар музичар ће све ово радити, јер другачије не може живети!

Дипломирао си на солистичком одсеку Kлавира у Паризу, на једном од најцењенијих конзерваторијума. Kако си се одабрао да баш Париз буде место где ћеш усавршавати свој талетант и „позив“?

Још од првог наступа сам имао два циља - доспети до Париза и имати бели концертни клавир. Сећам се првог одласка у Париз када је мој отац - Зоран Јовановић Мачак имао самосталну изложбу, од тренутка када сам стигао осећао сам се атмосферно исто као и у мом родном Панчеву - тада сам био сигуран да ћу се вратити у Париз на студије.

Kолико класична музика може утицати позитивно на ментално здравље и подвест, посебно код младих и да ли је теби лично помогла на психолошком нивоу?

Од полазних разреда основне школе се не одвајам од слушалица, код себе увек имам најмање два пара, музику слушам и у одласку до продавнице.  Oдређене фреквенције могу мењати стање нашег ума а уједно и тела. Током година сам успео филтрирати тачно одређене композиције које се перфектно уклапају и поспешују моје стање. Иако музику не делим по жанровима већ по квалитету - наравно да класична музика може утицати позитивно како на децу тако и на одрасле, веома ми је драго када видим некога изван музичког света да се интересује и слуша класику (а дешава се).

Поред Бетовена, које би узоре издвојио као подстицаје у овом жанру?

На срећу у последње време можемо наћи више нових узора. Не бих се овде освртао на утемељиваче и ствараоце попут легендарних композитора који ме већ више од деценију испуњавају својим стваралаштвом! Споменуо бих моје савременике који су веома допринели да “класика” настави да живи и најзад настави да се развија као што је то било и у време великих композитора јер музика живи у моменту и веома је променљива. Kомпозитор и Пијаниста Матеј Мештровић по мом мишљењу је један од најзначајнијих и најталентованијих композитора нашег времена, затим Crossover пијаниста Максим Мрвица, већ светски познати 2Cellos (Лука и Стјепан) који иако престају са својим дуом настављају у истом смеру - популаризација класичне музике. Онда виолиниста - Немања Радуловић - мислим да је довољно рећи да сваки наступ проведем у сузама (вратићу се на реченицу да добар музичар никада неће оставити публику равнодушном).

Kакви су музички стандарди у Паризу и колико се класична музика пушта у етар, промовише у медијима допринос и успех младих у овом жанру?

У целој Француској, а поготово у Паризу, одржало се велико поштовање према класичним музичарима. Многа врата су ми била отворена искључиво због тога. Готово сви концерти (па чак и најпознатијих звезда) дају 50% попуста младима до 25 година (не овисно да ли су слушаоци студенти или не - они знају да је музика свакоме потребна). Разумем да је то град од десет милиона становника, потражња је велика, али разлика у пласирању и подршци је огромна - поред десетина великих дворана скоро у свакој улици се може наћи мања црква или сала која редовно организује класичне концерте врхунског квалитета!

Шта је неопходно како би класична музика била видљивија и афирмисали талентовани пијанисти у Србији?

Прва (која се неће десити) јесте промена из корена - првенствено више средстава и транспарентности на државном нивоу а поред тога и та средства која долазе доделити изистински праведно, а не већ нама свима познатом методом, но пошто се то неће никада променити постоји на срећу друга опција – да остаје на нама музичарима и уметницима да створимо велико интересовање, успех и име у свету, те да се враћамо у Србију и на тај начин заинтересујемо државу, медије, а поред тога нову публику и будуће уметнике - кад неко то осети, остаје у том свету заувек. У Хрватској су то успели (није ни чудо што су ми већина узора баш одатле - ми имамо нашег дивног Немању и поред њега Стефана) остатак још увек чекамо.

Амбасадор и креатор PianoWorldWide постајеш 2019. године. Шта те је подстакло да креираш ову сада већ водећу клавирску и музичку заједницу која броји преко 250.000 пратиоца?

Чиста љубав према овом инструменту. Иако сам одувек био предузимљив, PianoWorldWide сам створио из чисте жеље да окупим љубитеље квалитетне музике на једно место - искрено нисам имао представу да ће све кренути у овом смеру.

На страници PianoWorldWide је могуће наћи инсипративне приче, вицеве о класичној музици, детаље о промоцијама, афирмисању. Kолико је интересовање за класичну музику, организовање концерата, аудио – видео продукцију, како си задовољан досадашњим радом виртуелне музичке заједнице -  PianoWorldWide ?

Пошто нашу публику чини светска популација, имамо фанове од америке до Истанбула, Техерана и Сеула. Потражња је огромна, дневно добијамо више десетина порука од потражње савета до помоћи, организације, пројеката, у контакту смо са светским компанијама те увек гледам да из свега тога допринесем музици. Презадовољни смо досадашњим учинком - сарађивали смо са више од хиљаду уметника и компанија сиром света!

На деветом фестивалу Concorso International Young Musicans Prize „Antonio Sallieri понео си друго место и уживао улогу најбољег у својој категорији. Шта за младог солисту значи један такав успех и коју би награду издвојио да си посебно поносан на исту?

Управо ова награда ми је најдража, то је прво такмичење на које сам због околности морао да идем без професора - те сам се сам припремао док сам боравио у Падови (на срећу ишао сам са породицом као што је чест обичај и на актуелним турнејама, волим да се осећам као код куће где год да свирам). Све је било тако опуштено и по мом распореду, изашао сам, одсвирао и без претераног очекивања видео себе на врху листе. Касније сам попричао са жиријем (професорима са светских конзерваторијума) који ми је дао дивне коментаре. После тог наступа почиње моја концертна каријера! 

Сарађујеш и са водећом издавачком кућом „G. Henle Verlag“ која је специјализована за класичну музику. Шта све улази у опсег сарадње и какве пројекте припремаш?

Ова сарадња ми је веома драга, сви смо одрасли уз Хенле едиције и увек су важиле за најпоузданији извор нотног записа - највернији оригиналном запису композитора! До сада смо направили и објавили преко 30 видеа у сарадњи са младим музичарима у Србији комбинујући класичну музику, а уједно и представљајући нова имена класичне сцене. Увек покушавамо пружити што више подршке уметницима и дати им медијски простор. Пред крај године планирамо ново снимање у сарадњи са продукцијском кућом Тhe Gospel Brothers и врхунском виолинисткињом Соњом Мирковић. Пратиоци ће имати шансу да погледају ексклузивни интервју као и изведбе разних класичних композиција у интерпретацији Соње и мене - а све то ће моћи да се нађе на нашем профилу.

Интересујеш се и за филмску индустрију, специјализоване рекламе, игране филмови, учествовао си у реализацији два музичка спота за француског композитора. Шта припремаш у наредном периоду из наведених области и каква су ти досадашња искуства, шта има посебне чари при реализовању?

Због велике потражње и многобројних пројеката заједно са мојим братом, глумцем Луком Јовановићем одлучили смо се да отворимо нашу продукцијску кућу - Тhe Gospel Brothers Production.

У музичкој каријери какви се пројекти очекују и који ти је циљ који желиш да досегнеш у будућности?

Тек сада, након завршетка студија имам времена да се потпуно посветим каријери. Недавно сам потписао двогодишњи уговор са менаџментском кућом из Лондона, у плану су концерти широм европе од марта следеће године. Полако припремам и  први соло албум - снимање је планирано за крај 2022. Kонцерти у Паризу и Варшави, које сам због целе ситуације одложио, требали би се реализовати у надолазећој години. Део лета сам провео са својим бендом The Hatmire у којем су  Хаџи (бас) и Лука (вокал и гитара). Завршили смо са снимањем првог албума и чекамо пост продукцију - у преговорима смо са издавачима из Енглеске, у питању је театар, стонер рок, а текстови су на енглеском, прилагођени иностраном тржишту.

Текст: Анђела Андријевић

Фото: Зоран Јовановић Мачак

 

Leave a comment