Чаробни стикери Кристине Грлић

Кристина Грлић је дипломирани филолог англиста и велики креативац. На почетку студија желела је да постане професор или преводилац, али  временом јој је љубав према цртању и стварању пробудила самоувереност и храброст да се препусти креативности и машти, што је резултирало покретању сопственог бизниса.

Како је почела пустоловина кроз виртуелни свет „Hugzie“ саткан од дизајна и креације и овакав вид пословног подухвата о продаји стикера путем интернет сајта?

Од кад знам за себе волим да цртам и стварам, али посебна љубав према стикерима се појавила пре три и по године. Тад сам хтела да облепим једну свеску стикерима јер је била једнобојна, скоро досадна и тако преузела неколико слика са интернета и одштампала их у облику стикера. Многе другарице су после тога тражиле да и њима израдим. У једном тренутку ми је постало глупо, ако могу тако рећи, да узимам туђе радове и израђујем стикере од њих. Када сам то коментарисала с једном особом само сам добила одговор: „А зашто не спојиш своју љубав према цртању и стикерима и кренеш да израђујеш и продајеш своје оригиналне налепнице?“ Тад ми је то звучало сулудо и сасвим нестварно. Константо сам говорила како нико неће хтети да купи моје стикере, да ће и даље тражити да израђујем по наруџбини. Али, ево, већ две године дизајнирам и продајем своје оригиналне стикере и ни у једном тренутку нисам размишљала да одустанем. Заволела сам овај хоби, који се полако претвара у прави мали бизнис.

Како тече процес производње и дизајнирања стикера, колико времена и одговорности изискује ?

Цео процес зависи од стикера до стикера. Понекад се идеја сама појави и једноставно почне скицирање, додавање боје, детаља и слично. Ако имам чисту идеју, дизајн једног стикера може да се одради за само неколико сати. Међутим, волим понекад и да нацртам нешто што је ван моје зоне комфора и понудим другима оно што они желе и тад се процес мало одужи. Прво питам и истражујем шта моји купци желе да виде у понуди, па следи одлучивање који захтев испунити (иако ја увек желим сваки да испуним), након тога морам пронаћи инспирацију ако ми се идеја не појави у глави сама од себе и тако даље. Тад цео процес дизајна може да траје и по пар дана, јер креативност доста зависи и од моје воље и расположења. Након што се стикер дизајнира, спрема се за штампу и шаље штамшарији, како би они моје илустрације пренели на папир и машински их опсекли.

А што се саме одговорности тиче, звучаће можда смешно јер се бавим илустрацијом и дизајном, али ја осећам велику одговорност и желим да моји стикери буду одређеног квалитета како би моји купци били задовољни. Цео процес тражења квалитетног папира и штампе на почетку мог подухвата је био исцрпљујући. Никако нисам била задовољна резулатима, али сам у једном тренутку пронашла одговарајућу штампарију која исуњава све моје прохтеве и од тад мирније спавам.

Дизајнирањем стикера може се испољити индивидуалност, оригиналност и самоизражавање, став, саоштити осећање, порука. Која је кључна улога и намена твојих налепница, шта све улази у тај инспиративни опсег креирања и јесу ли одређене налепнице настале као осликавање неких личних животних активности или исте правиш у односу на жеље „конзумената“?

У потпуности се слажем са првим делом овог питања. Моја главна улога је да на нашем тржишту, које је у скорије време почело да расте, понудим занимљиве и квалитетне стикере. Сматрам да је људима у данашњем времену веома битно да изразе своју индивидуалност и своје ставове, а понекад немају времена за то или су превише повучени да би то урадили, зато се многи ослањају на своја дела или имиџ и верујем да су стикери веома јако средство за испољавање идеја и мишљења. Чисто и да споменем и онај клише „слика говори више од хиљаду речи“, који савршено описује оно на шта се односи поента мојих стикера. И наравно, уношење мало шаренила у овај свет није наодмет. Из тог разлога се трудим да пронађем инспирацију у стварном свету и додатно истакнем лепе ствари из овог света у којем живимо. Добро, додам и мало магије ту и тамо, али то је само да докажем шта све овај свет може да понуди ако се само мало опустимо и придамо машти.

Свој блог представљаш као место окупљања креативних душа и љубитеља уметности. Какви су коментари посетилаца и виртуелних обожавалаца твог света?

Кад сам започињала цео овај процес, стварно нисам очекивала оволику подршку од људи. Досад сам наилазила само на лепе коментаре и речи подршке. Такође, нисам ни била свесна колико нас креативаца има док нисам отворила инстаграм профил намењен свом малом бизнису. Тад сам ушла у заједницу креативаца и поглед на свет ми се скроз променио. Не могу да опишем колико су ти људи спремни да помогну, дају савет, подрже идеју… Сасвим нестварно. Због овако позитивног искуства и чињенице да су ме људи прихватили у своје креативне заједнице, ја имам вољу и мотивацију да наставим да стварам и даље и слушам шта имају да ми поруче.

Радиш на причи о вештицама. Можеш ли нам открити детаље који се крију иза ове магије?

Верујем да сви који су пратили мој рад досад знају да гајим посебно интересовање за магију која је као сам појам неисцрпан извор инспирације. Волим да истражујем о историји и различитим типовима магије, вештицама и о свему што има додирних тачака с њима. А што се тиче мојих вештица, нећу вам превише открити, јер то није нимало забавно, али могу рећи да већ неко време желим да осмислим причу у којој се састају различити типови вештица и покушавају да својом магијом помогну и побољшају свет у којем живе, да докажу да магија није толико лоша као што је сви представљају. Тренутно радим на њиховим личностима и карактеристикама и полако упознајем људе с њима кроз своје цртеже.

Колико је захтевно дигитално предузетништво, процедура оглашавања, промоције, видљивости и јеси ли задовољна досадашњом продајом оригиналних самолепљивих креација?

Није нимало лако, али ја сам засад задовољна. Једина олакшавајућа околност што ми креативци имамо потребу да константно стварамо нешто ново и унаређујемо своје производе и квалитет истих, па тиме остајемо активни, али борба са алгоритмом је стварна. Често ми се деси да креирам нешто и мислим како ће бити успешно, да ће се људима свидети то што сам нацртала и израдила, али некако тај рад уопште не досегне до великог броја људи. Верујем да нисам сама у овоме и да је доста креативаца и уметника осетило ово и на својој кожи. Али и поред свега овога ја сам веома захвална свима који ме подржавају, деле моје радове, своја мишљења о мојим стикерима… Цео процес оглашавања, промоције и видљивости изискује доста енергије, али и то је део бизниса и на тако нешто морамо бити спремни.

Шта би поручила младима који размишљају о покретању сопственог бизниса, како да се покрену и отисну у предузетничке воде?

Као неко коме је ово засад и даље хоби не могу превише да филозофирам, али једно је битно, мораш волети то што радиш, али стварно. Као што сам претходно споменула, постоји и тај део оглашавања, промоције, комуникације са купцима и други делови посла који можда неће бити толико занимљиви као само стварање, али и то се мора одрадити. Ако стварно воле то што раде, верујем да ће и се и тај предузетнички део обављати много лакше и са више ентузијазма. И друга ствар која је такође доста битна, чак и ако се не осећају потпуно спремно, само нека крену. Верујте, нико није био стопроцентно спреман кад је започињао свој бизнис. Нико од нас није предвидео све ризике који се могу сусрести у оваквим подухватима. Погрешиш једном, научиш и наставиш даље. На крају крајева, сви смо ми људи и из искуства се најбоље учи. Зато ако волите нешто и тиме можете да допринесете побољшању и улепшању овог света у којем живимо, почните.

Анђела  Андријевић

Фото: Кристина Грлић, приватна архива

 

Коментари

Leave a reply