Поводом 65 година од свог оснивања, Дечје одељење Градске библиотеке у Дигиталном омладинском центру је у суботу, 10. октобра, организовало доделу награда победницима онлајн поетско-рецитаторског конкурса „Од детета до поете“.
Деца до 14 година из градова широм Србије учествовала су виртуелно и у виду аудио и видео записа преточила своју креативност, маштовитост и искреност у поетска и рецитаторска остварења.
У категорији „рецитовање“ по одлуци жирија чији су састав чинили председница Клуба уметника Бина Драгана Младенов, глумац Јанко Радишић, дипломирана филолошкиња и рецитаторка Ана Павловић и најмлађи члан – гимназијалац, рецитатор и члан КУБ-а Марко Грујић, прву награду за дело „Како се пише песма“ однела је ауторка Лена Давидовић, која је иначе двострука добитница овог конкурса, друга награда припала је ауторки Маши Спасојевић за дело „Господин Чарли“, док је трећу награду освојила Дуња Владисављевић својом песмом „Књига“.
Десетогодишња Лена Давидовић одушевљена победом и својим учинком саветује да рецитатори и поете треба да вежбају свој таленат, јер тако откривају себе кроз писање и рецитовање.
— Песма се не прави као колач, већ да би је креирао мораш много да истражујеш и да машташ. Мене је инспирисала природа, осликавањем ње дошла сам до још једног успеха и сјајан је осећај победити на оваквом такмичењу које се издваја од свакидашњих.
Председница Клуба уметника Бина и чланица жирија рецитаторског дела Драгана Младенов, као неко ко дуги низ година подстиче децу да од малу ногу читају и подсећа како поезија може да им буде учитељ у преношењу важних животних одлука, истакла је из ког разлога су одабрана ова победничка остварења и шта је кључ доброг рецитовања.
— Ово троје победника истакло се на прво слушање, одлука је била једногласна. Да би се постао добар рецитатор, за почетак песма мора да се говори искрено, као да је то нешто што стварно мислиш и стварно осећаш. У видеима смо деци причали о рецитаторским техникама, логичким акцентима, о томе како рецитовати да не буде стих по стих, да не буде певања, већ да буде као кад обично разговарамо, нагласићу оно што стварно мислим да јесте важно. Ова деца су показала управо то, да код њих кроз рецитовање све природно долази, уношење емоција и искрености, хватање мисаоних целина и говорење онога што се мисли.
Поред Лене која је освојила треће место у категорији „оригинална песма“, где су улогу актера жирирања уживали песници и писци за децу Горан Новаков, Елизабета Георгиев и Бранко Стевановић, прву награду за веома креативну песму „Замислите једну велику шуму“, освојила је девојчица која иза себе већ има „песничку каријеру“ – Владана Рајковић.
Друга награда отишла је у руке Павла Митровића, храброг дечака који је својом песмом „Трема“ како је казао, успео да разбије свој страх од писменог из математике, чиме је посебно „купио“ жири и присутне.
Говорећи о мотивацији за подвиг „Од детета до поете“, руководилац Дечјег одељења Градске библиотеке у Новом Саду Катарина Новаковић истакла је и да је конкурс показатељ да савремене технологије нису непријатељи књизи и библиотекама и да су резултовале огромним одзивом да се у тешкој ситуацији деца опробају у улози ствараоца и песника.
— Један део конкурса био је окренут ка писању поезије баш оригиналних песама, док је други део циклуса био посвећен рецитовању тих истих песама. Ментори, како песници који су одабрали награде за оригиналну поезију, тако и менторски део рецитовања који је одабрао најбоље рецитације, око месец дана имали су захтеван посао пре свега у слању видео записа преко којих су саветовали децу како на најбољи начин да напишу своја дела. Веома сам задовољна, по прописаним мерама урадили смо нешто што ће свима пријати у овакво време, сат времена поетског уживања и музике коју су нам дочарали Стефан и његови пријатељи.
Елизабета Георгиев, дугогодишњи руководилац и литерарне и рецитаторске секције у библиотеци у Димитровграду и личност која има низ квалитетних успешних одраслих стваралаца иза себе, саветовала је децу да морају да тренирају свој песнички таленат као спорт, са пуно љубави и жара и да што више читају, јер тако долазе до неких ствари које им отварају свет речи на најадекватнији начин само њима посебан и другачији. Како она закључује, овакви догађаји су значајно откриће да од деце велики писци могу много да науче, јер деца виде сасвим другачије од одраслог погледа на свет, те је то једно узајамно подучавање и стварање које резултује нешто лепо и оригинално.
Анђела Андријевић
Фотографије: Марија Ердељи