На другом панелу по реду у првој сали просторија ”Metropol Palace”, у ком је одржан четври Самит Младих у организацији Канцеларије за младе града Београда се причало о туризму, пре свега предузетничком.
Миша Ћирић, модератор овог панела је приликом увода нагласио да су истраживања показала да свега осам до десет одсто популације се бави предузетништвом. Предузетништво значи предузети нешто, одређене мере ради остваривања неког циља.
Први говорник овог панела је био Александар Сеничић Саша, из Националне асоциjације туристичких агенција Србије, YУТА.
Он је туризам навео као феномен и огроман простор за развој предузетништва. Он је појам туризма објаснио као комплементарну делатност, која подразумева саобраћај, угоститељство, туристичке агенције и хотелијерство. Квалитет као фактор предузетништва- подстиче све који имају жељу да буду предузетници у туризму да квалитет треба да буде на првом месту. Он је истакао да је предзнање огроман предуслов за предузетнике. Саша је причао о специјализацијама рада туристичких агенција, по чему постоје две врсте. Прва врста агенција јесте организаторска, тј организатори путовања или ”tour оператор”. Они који се баве организацијом путовања имају знатни већи ризик у послу, пошто, иако постоји мноштво могућности за финансирање и резервације туристичких објеката, превоза и запослених, задужење је код путника, и све док се не уговори сав број путника за неки аранжман, организатор остаје на губитку. Други тип туристичких агенција јесте ”sub-агент”, тј. посредник. Посредници знатно мање ризика преузимају на себе, из простог разлога што они уговарају већ постојеће аранжмане са путницима, и повећавањем цена аранжмана, они само профитирају. Једини ризик који постоји код суб-агената јесте егзистенција запослених. Он наводи велик значај удруживања агенција ради остваривања права у обављању делатности.
Следећи предавач је био Љубиша Нешовановић, садашњи власник-предузетник туристичке агенције «Робинсон», бивши колега господина Александра Сеничића.
Након уводне шале о Муји у предузетништву је говорио о предузетничком духу, напоменуо је значајну улогу труда и корачања према својим циљевима полако, корак по корак.
Ресурси нашег предузећа смо ми сами, наша породица и подршка и помоћ пријатеља, као и сарадња, рекао је. Истакавши важност концепта понуда-потражња, напоменуо је и конкуренцију, која нам чак може бити од помоћи у нашем бизнису са њиховим идејама.
У туризму је најбитнија вештина преговарања, као и сарадња са колегама са истог поља. Нешовановић је истакао колико је битно поделити са сарадницима и колегама своје утиске о добрим или чак лошим партнерима.
На крају са веома интересатном презентацијом и илустрацијама се показао последњи предавач, Петар Славковић из Организације за промоцију и развој омладинског туризма Србије, «Србија за младе», причао је о препрекама на путу до успеха као што су: поистовећивање са масом; негирање снаге партнерства и сличним.
На овом панелу је наглашено и то да, без обзира на то да ли млади студирају у области туризма или не, пракса је показала да заинтересованост према овом пољу предузетништва не долази увек и искључиво са тих смерова образовања.
Своју репортажу завршила бих цитатом са данашње презентације Петра Славковића: «Скочи са свима заједно или скочи исправно».
Извор: Канцеларија за младе града Београда