Ремед у Новом Саду – контроверзна уметност

Улична уметност је увек на известан начин била контроверзна. Међутим, случај са муралом који је урадио француски уметник Ремед, досегла је сасвим нову нијансу сукоба у култури.

Једина истина

Мурал које је носио назив Једина истина, Ремед је у Новом Саду насликао 2009. године. Према речима самог уметника, ово дело је носило политичку поруку, што се да закључити и из самог рада. Овај мурал је мистериозно нестао у марту прошле године, када је прекречен, а да нико не зна ко је то урадио.

Како и зашто?

Уметност је овде доказала свој значај. Дело које је било политички обојено, очигледно је некоме засметало. Ипак, то што је дело нестало, не значи да неће бити запамћено. Са друге стране, многи љубитељи уметности су се окупили и показали свој отпор на још лепши начин. Одлучили су да поново позову Ремеда да ослика још један мурал у Новом Саду.

Нови Ремедов долазак

Сам Ремед каже да се овако нешто први пут догодило, односно да је један од његових мурала цензурисан. Ипак, он је поново дошао у септембру 2017. године да наслика нови мурал. Како сам каже, нови мурал нема политичку конотацију,  порука је другачија.

Нови мурал

Овога пута Ремед је урадио мурал на згради Културног центра Лаб, у улици Доктора Хемпта. Нови мурал носи назив Семе. Представља једноставно цвет који расте из саксије уз помоћ природе. Целој овој идеји можемо дати и дубљи контекст, али овога пута оставићемо вама да размислите о поруци.

Овај француски уметник верује да мурал може променити свет.

Боје мурала Семе су доста јаке. Ремед се углавном ослања на основне боје и њихове комбинације. С друге стране, његов стил на овом муралу неизоставно подсећа на стил наивних уметника. Облици су стилизовани, што доста доприноси самом значењу дела.

Шта ми може? Шта ми сме?

Многи покрети у историји уметности били су на известан начин санкционисани. Најдрастичнији пример вероватно су експресионисти који су се задесили на подручју фашистичке Немачке. Сви ти покрети који су били критиковани, данас чине срж историје уметности.

Без обзира колика је репресија, уметност се не може угушити.

Поред свега не можемо пропустити да не поменемо ланчану реакцију, која је најзаслужнија што се Ремед вратио у Нови Сад и што имамо још један његов мурал.

 

Адријана Турајлић

Фотографија: autonomija.info / Немања Јовановић

Коментари