Већ смо рекли да је један од највећих узрочника настанка кризе менструалног сиромаштва стигма која се за менструацију веже вековима. Различите предрасуде и митови који стварају стигматизацију, срамоту и несигурност део су свакодневице, а млади који немају адекватну едукацију подлежу таквим утицајима. Формално образовање мора бити главни начин информисања младих, међутим некада ту улогу преузимају друштвене мреже. Поставља се питање, да ли су оне добре у томе и да ли је то уопште њихова улога нарочито ако причамо о репродуктивном здрављу?
Друштвене мреже постале су неизоставан део свакодневице Генерације зед (Z), а брзи токови модернизације и технологије у интернет свет уводе чак и Генерацију икс (X). Последње истраживање фирме Wallaroo media из месеца маја ове године показује да апликација Фејсбук и даље има највише месечних корисника што износи бројку од 2,9 милијарди људи, док Твитер, тачније Екс (Х) користи само 300 милиона људи. Они доносе бројке и за друге апликације:
ТикТок званично има преко милијарду активних корисника месечно. За референцу – активни корисници других друштвених платформи: Фејсбук – 2.9 милијарди, Јутјуб – 2.2 милијарди, Инстаграм – 1.4 милијарди, ТикТок – 1.0 милијарди, Снепчет – 750 милиона, Пинтерест – 480 милиона, Твитер – 300 милиона.- Wallaroo media
Све чешће чујемо негодовање и претерано коришћење друштвених мрежа у сврхе које не доносе бенефите и не раде у корист унапређења живота. Друштвене мреже су тако постављене на преиспитивање вредности које нам нуде и вредности које нису погодне за нове генерације. Неформално образовање никада неће заменити формално, али неформално образовање ниче на тлу интернет платформи и служи разним новим компетенцијама које су потребне за социјализацију.
Да ли то значи да нове генерације запостављају формално образовање јер у неформалном виде више бенефита и да ли такво образовање утиче на стварање нових стигматизација а нарочито на пољу репродуктивног здравља? Надамо се да ће овај текст дати одговор.
ТикТок као глобална мрежа
ТикТок као најмлађа мрежа пружа услуге видео-хостинга у власништву кинеског предузећа ByteDance и садржи видео-записе које објављују корисници. Од самог почетка, септембра 2016. године, апликација стиче глобалну популарност, док у октобру 2020. године, током Пандемије корона вируса, ова апликација достиже мобилно преузимање у броју преко две милијарде.
Од 2018. године, ТикТок био је доступан у више од 150 земаља и на 75 језика. TикТок је преузет више од 104 милиона пута у продавници апликације Аpple- a током целе прве половине 2018. године, према подацима које је CNBS- jу доставио Sensor Tower. Данас, ТикТок је доступан у преко 160 земаља, има преко 1. милијарду корисника и преузет је преко 220 милиона пута само у Сједињеним Америчким Државама, док просечан корисник отвара ТикТок апликацију 8 пута дневно.
60% корисника ТикТока-а су Генерације зед. Следеће године, 74 милиона људи у САД ће бити део Генерације зед, што ће га учинити највећом генерацијом од свих.- Wallaroo media
Због веома брзог протока информација 83% корисника ТикТок-а је објавило било какав видео, а веома често корисници постају светски препознатљиви па и познати.
Форбс је објавио извештај о ТикТок звездама са највећом зарадом. Адисон Реј је на првом месту са зарадом од 5 милиона долара, Чарли Д’Амелио је број два са 4 милиона долара, а њена сестра Дикси је број три са 2,9 милиона долара.- Wallaroo media
Међутим, управо брз проток информација није добар и пожељан уколико те информације нису проверене и тачне. Стигматизација, у било ком домену, на оваквим друштвеним мрежама је веома опасна јер срам није пожељан када се едукујемо, а управо о томе за Омладинске новине говори Јелена Цветковић.
Са Јеленом Цветковић о едуковању о репродуктивном здрављу
Јелена Цветковић је студенткиња медицине на Медицинском факултету у Приштини са привременим седиштем у Косовској Митровици. Одлуку за снимање за друштвену мрежу ТикТок и свој профил на овој платформи донела је сасвим спонтано а данас је тамо прати скоро 125 000 људи.
Сасвим спонтано сам донела одлуку о снимању. Избацила сам видео о техникама учења, приметила сам да млади наилазе на проблеме приликом учења јер у школама нисмо научени како да учимо, једноставно се очекивало да савладаш одређено градиво. Снимање и фотографисање су ми хобији, а према медицини гајим велику љубав, желела сам да спојим креативност и едукацију, одлучила сам да покушам да пласирам нешто ново, снимила сам пар видеа о томе како одређени органи функционишу, то се публици јако допало, и одлучила сам да читав свој садржај базирам на едукативним, а занимљивим стварима.
Желећи да надогради своје формално образовање Јелена је у потрази за различитим методама схватила да методе рада и учења нису дате током школовања, те је све друге компетенције успела да стекне кроз самостално истраживање. Данас, она ТикТок управо користи у сврхе едуковања, не само у смеру медицине већ и у смеру стицања свакодневне дисциплине која помаже у остварењу свих циљева и жеља.
На почетку студија сам схватила да мој приступ учењу мора да се промени, истраживала сам доста о учењу, методама, различитим приступима, и схватила да заиста никада током школовања нисмо учени како да учимо. Постепено сам развила неке од мојих омиљених техника учења које су ми дале одличне резултате. У првим видеима посвећеним учењу стигло је много питања баш о томе како учим, на који начин спремам тако захтевне испите, па сам се трудила да све то приближим деци и младима јер сам одувек сматрала да ће бити добро да постоји и друга страна друштвених мрежа, она која младима неће само траћити време, већ ће им у нечему помоћи.- Рекла је Јелена.
Свој профил посветила је едуковању младих о здрављу, редовним прегледима, телу, органима али и томе како да млади који је прате никада не изгубе вољу за напретком и свакодневним трудим и радом. Оно што је свакако највише привукло публику јесте њена способност цртања и едуковања о органима људског тела чиме Јелена утиче на смањење стигматизације и ширења нетачних информација.
Требало ми је доста времена да пронађем себе на мрежама, да схватим шта је оно што ћу најбоље моћи да презентујем, али једном кад сам се пронашла са својом публиком, све је дошло на своје. ТикТок је мрежа која ми је омогућила контакте са младим, амбициозним људима, омогућила ми је да моје креативне и едукативне идеје добију пажњу какву заслужују.
У фебруару ове године шира јавност сазнаје како формално образовање у потпуности не преноси знања о развоју и деловима људског тела. Хрватски медији пренели су вест како у уџбеницима за шести разред из биологије ученици имају прилику да се упознају потпуно с деловима мушких полних органа, док се делови женских полних органа приказују само делимично, само унутрашњи органи. Овако закључујемо да спољни делови женских полних органа подлежу различитим митовима и непровереним информацијама које би у школству требале бити све супротно од тога. Тако, младима остаје да сами истражују, испитују и проналазе одговоре на питања. Такви пропусти доводе до појаве мизогиније, покушаја осрамљивања и родне дискриминације што може довести и до родно заснованог насиља. Зато, питали смо Јелену који начини информисања су онда исправни:
Данас су нам информације о свему доступније него икада, али доступност не значи нужно адекватну информисаност. Саветујем младима да информације о здрављу никако не траже на порталима, форумима, јер верујем да је то први начин информисања за којим посегну, претпостављам јер тамо наилазе на искуства других људи, што ће их у већини случајева уплашити и збунити више него информисати. Препоручујем разговор са лекарима као наjадекватнији вид информисаности, јер ће једино лекар знати да на адекватан начин објасни, и поједностави, како би свако разумео у потпуности одговоре по које је дошао. Поред саветовања са лекарима, препоручујем стручну литературу у којој свако може да пронађе одговоре на сва питања, а много квалитетне литературе је доступно и онлајн данас.
Ова друштвена мрежа, како каже Јелена, има своје предности и мане:
Остварена познанства и могућност ширења едукативног садржаја су најпозитивније стране, свакако. Желела сам да на мрежама заживи и друга страна, она за коју родитељи неће негодовати деци, чињеница да ми је то успело на неки начин је такође позитивна страна.
Мане се огледају у предрасудама. То је најнегативнија страна ТикТока с којом сам се сусрела. Покушавам да рушим предрасуде представљајући свој пут ка остварењу циљева, али је то јако тешко данас, људи не виде труд, већ место где студирате, не виде резултате, већ траже начин да вам их оспоре, углавном празним и увредљивим речима.
Друштвене мреже никако нису ту да замене формално образовање. Оне су ту да унапреде социјализацију, говорне компетенције, понуде усавршавање кроз додатне курсевe, креативност у проналажењу решења и решавању задатака али и надограде знања која су стечена већ током формалног образовања. Друштвене мреже не треба да преузму улогу и одговорност школских установа већ треба да буду алат који ће само унапредити знања која су већ стечена!
Неретко се људима захваљујем на култури и манирима које показују и на друштвеним мрежама, јер је то данас реткост, интеракција међу људима никада није била лакша, али је нажалост многи користе на лош, друштвено неприхватљив начин, али је то заиста реткост код мене на профилу. Прате ме млади људи, студенти који знају шта је у суштини студентски живот, и колико је важно градити себе на свим пољима док пролазимо ову етапу живота звану студирање. Суштина је да сам на мрежама прихваћена боље него што сам очекивала.