Читати књигу или погледати филм рађен према књизи? Читати књигу или препричану и скраћену верзију? Читати књигу или не читати је уопште? Зашто да, а зашто не?

Ово су вечите делеме ученика основних и средњих школа. Признајмо, најмање нам је мило радити оно што нам је наметнуто. Стога се омладина окреће неким другим књигама које нису део лектире. Развој технологије је довео до тога да папир више није „ин“, а књига се преноси на мале екране наших мобилних телефона или компјутера. Услед читања са екрана очи нам се брже умарају и зато посежемо ка алтернативама.

Професори, а и родитељи не могу да испрате начине на који се омладина данас довија не би ли успела да на време прочита све лектире са списка. Ученица другог разреда гимназије „Јован Јовановић Змај“ из Новог Сада, Марија Граховац, каже да јој препричана верзија није милија од оригинала, али да се понекад заиста нема времена за све.

– Потражим скраћену верзију на интернету или ми је преприча неко од другара. Али то није поента. Ја заиста волим да читам. Однедавно сам почела да слушам аудио књиге. И то је на неки начин прочитана лектира, а и уштедим време – рекла је Марија и додала да је увек боље прво прочитати књигу па погледати филм.

Некима се љубав према књизи јавља управо после средње школе, када је све ствар личног избора. Студенткиња пословне економије и финансија на ФИМЕК-у у Новом Саду, Јована Ђурић, каже да је њен први избор био филм, али се то променило када је кренула на факултет.

– За неке књиге нисам била довољно зрела у средњој школи, али сам их прочитала када сам кренула на факултет. Тада сам и заволела читање. Највише времена имам током лета када је пауза са испитима и тада ми књига прави друштво на плажи. Мој омиљени жанр је научна фантастика, али волим да истражујем и друге врсте писања – изјавила је Ђурићева.

_emp1971

Дакле, љубав према књизи расте сразмерно са годинама. Професорица српског језика и књижевности у основној школи „Свети Сава“ у Сремској Митровици, Драгана Лалић, каже да је за читање лакше заинтересовати ученике основне школе него средњошколце.

– Ђаци прибегавају интерпретацијама које су приручник за наставу и у којима се налазе анализе свих лектира које се обрађују током школске године. Али том уштедом они маше суштину. Није поента дела да се преприча, него да изазове реакцију код читалаца – рекла је Лалићева и додала да им сликовит приказ књиге углавном служи као удица на коју се сви упецају и на крају је ипак прочитају.

Возити бицикл, јер умеш да га возиш. Дакле читати, јер умеш да читаш. Читати, јер је то привилегија писмених. Читати, јер машташ и пловиш у неке нове светове. Читати, јер оно што ти у својој глави замислиш ниједан режисер неће погодити и пренети на филмско платно. Читати, патити, смејати се и плакати док читаш значи осећати, значи бити жив.

Јелена Врцељ

Фото: Марија Ердељи

Leave a comment